TRIVSEL. Min vigtigste opgave er at være med til at sørge for, at
barnet trives – på alle måder. Nogle af de ord, der dukker op i
forbindelse med trivsel, kunne hos mig f.eks. være:
- Nærvær. Møder barnet hvor det er, så det føler sig set og kan
mærke, at det er vigtigt.
- God tid, så barnet har tid til at øve sig og lære f.eks. at
drikke selv af koppen eller at tage jakken på. Der skal være god tid
til at lære, at vi hjælper hinanden med f.eks. at dække bordet eller
rydde op inden vi skal spise.
- Empati og fleksibilitet. Mærke efter hvad vi skal i dag, så det
bliver børnenes behov der afgør det, og ikke kun mine planer. Ingen
får noget godt ud af det, hvis jeg holder fast i mine planer for
dagen, hvis børnene ikke ”har samme planer som mig”
- Omsorg. Omsorg for hinanden og for sig selv. Lære barnet de
basale værdier, som at der er nogen der trøster når man har slået
sig, at man behandler hinanden ordentligt, venter på tur osv.
- Ude-liv. Opleve naturen og livet omkring os. Dette gør, at vi
holder jordforbindelsen, sætter tempoet ned og glæder os over det,
der er tæt på.
- Stabilitet og genkendelighed giver tryghed, og når barnet kan
kende hverdagen og omgivelserne, så er det åbent for læring og
kreativitet.
Musik og bevægelse skaber glæde og bevidsthed omkring ens egen
krop. Sange med fagter, rim og remser stimulerer barnets sprogudvikling,
og dans til go’ musik får smilet frem hos os alle, og styrker barnets
motorik |
|